April 29, 2024

Sådan gør I jeres Google Ads-annoncer klar til Black Friday & Black Week

Med den stigende konkurrence hvert år omkring Black Friday, ser vi en markant stigning i annonceringsbud og -budgetter blandt e-handelsvirksomheder. Kun de virksomheder, der er bedst forberedt og mest kompetente, opnår succes. I en æra, hvor konkurrenterne er blot et klik væk, bliver det afgørende at sikre, at jeres kampagner ikke kun skærer igennem støjen, men også målrettes effektivt mod den ønskede målgruppe.

Best practice i PPC under Black Week

For at få succes på den store handelsdag er det afgørende at sikre, at jeres Google Ads-strategi er lagt, så I har de bedste forudsætninger, når højtiden begynder. Den rette tilgang til strategien kan udgøre forskellen mellem en gennemsnitlig og en vellykket Black Friday og Black Week.

Vi har samlet vores bedste tips til, hvordan I opnår succes med Google Ads under Black Week, som I med fordel kan integrere for at optimere jeres kampagner og maksimere jeres fortjeneste på årets travleste shoppingdag.

1. Gennemgå sidste års performance

Tag ved lære af, hvad der skete sidste år, så I bliver i stand til at få mere ud af dette år. Dyk ned i de data, I har indsamlet i løbet af forrige Black Friday, for at evaluere, hvad der fungerede, og hvad der ikke fungerede. På den måde har I mulighed for at performe endnu bedre i år. 

2. Lav larm før Black Week 

For at maksimere jeres resultater under Black Week, er det vigtigt at lave støj  inden ugen begynder, da Black Week er præget af stor konkurrence. Sørg for at gøre jeres kunder opmærksomme på jeres tilbud med et klart budskab. 

Selvom annoncer normalt godkendes inden for 24 timer, kan det, i  perioden op til Black Week, tage op til 3 dage eller mere. Upload og gem alle jeres annoncevarianter mindst én uge før, for at sikre, at de er godkendt i tide til selve dagen. Vi anbefaler, at starte Display- og YouTube-annoncering 7-10 dage før Black Week.

Det er dog afgørende at finde den rette balance, da for tidligt støj kan have negativ effekt på salget i denne periode.

3. Brug remarketinglister på tværs  

En fordel ved at brande sig selv før Black Week er, at I under Black Week kan målrette mod personer, der tidligere har interageret med jeres virksomhed og besøgt jeres webshop. Ved at opsætte remarketingkampagner, har I mulighed for at øge jeres synlighed blandt interesserede potentielle kunder. Dette øger chancen for at konvertere dem til betalende kunder, der vælger jeres virksomhed frem for konkurrenterne. Byd derfor op på de forskellige segmenter, der omfatter tidligere besøgende og tidligere købere.

4. Search Ads 

Maksimer udbyttet af jeres Search Ads og målret disse kampagner mod jeres foretrukne destinationer og søgeord. Søgekampagner spiller en afgørende rolle i kunderejsen, da de ofte udgør et af de sidste trin, før en besøgende konverterer og bliver til en kunde. Det er her, I har en enestående mulighed for at fange deres opmærksomhed og lede dem til de rette produkter eller tilbud.

5. Promotion extension

Gør ligeledes brug af tidsbegrænset promotion-extensions i jeres søgekampagner for at fremhæve kampagnerne mest muligt. Dette er afgørende for at forbedre synligheden og klikfrekvensen på jeres annoncer, især i forbindelse med Black Friday. Med promotion extensions, der inkluderer jeres bedste Black Friday-tilbud, skaber I endnu større annoncerelevans, der bidrager til at få brugernes opmærksomhed. På denne måde kan I maksimere jeres kampagnes potentiale og sikre, at jeres tilbud når ud til det rette publikum.

6. Target jeres e-mailliste

Opdater jeres e-mail-lister inden Black Week og udnyt dem fuldt ud ved at oprette en kundeliste, der målretter sig mod jeres eksisterende e-mail-abonnenter. Disse abonnementer repræsenterer et segment af dit publikum, der har vist interesse for jeres produkter eller tjenester. Derfor er Black Week en ideel tid til at nå ud til dem med skræddersyede tilbud og meddelelser. Link desuden jeres Ads konto direkte til jeres e-mailudbyder som fx Klaviyo og Voyado for relevante data og kontinuerligt samspil på tværs af kanalerne. 

7. Brug sæsonbetonede justeringer til Smart Bidding

Vi anbefaler at bruge sæsonbetonede justeringer i Smart Bidding for at forbedre jeres performance. Smart Bidding er kendt for at være tilbageholdende i sin budgivning i Black Friday-perioden, og derfor skal I bruge sæsonbetonede justeringer for at opnå de bedst mulige resultater. Den “manuelle justering” gør det muligt at tilpasse jeres kampagnebudgetter og hvor aggressive I vil være i bestemte perioder under Black Week. Benyt ligeledes dataeksludering efter Black Week for at undgå at budgivningen fortsætter på et unaturligt aggressivt niveau. Her er det vigtigt, at I har helt tjek på hele Q4 og ikke bare den enkelte uge. 

8. Hav en klar kampagneplan

Afslutningsvis er det afgørende at udarbejde en tydelig kampagneplan, så I er bevidst omkring de centrale tidsperioder, CTA’er, tilbud og andre aspekter. For at forblive konkurrencedygtig under begivenheden anbefales det at tilbyde mindst 25% rabat til jeres kunder. Derudover kan I overveje at købe søgningen på dit produkt eller brand kombineret med Black Friday/Week. Sørg også for at have jeres kampagneopsætning klar mindst en uge forinden, da det giver både dig og Google de bedste forudsætninger for at opnå succes under kampagneperioden.Få de sidste forberedelser på plads inden Black WeekNår det handler om at øge synlighed, drive trafik og konvertere besøgende til kunder, er PPC en kanal, der kommer til sin ret.

Derfor er Paid Search en uundværlig del af højsæsonens forberedelser for en vellykket salgsperiode. Med den rette tilgang og strategi til årets begivenhed er I godt klædt på til at skære igennem støjen og nå ud til jeres målgruppe. Benyt vores PPC-guide til Black Friday som rettesnor, for at skabe de bedste forudsætninger for at maksimere jeres resultater og opnå succes for jeres forretning. Kom i gang i dag, og få de sidste forberedelser på plads inden efterårets højsæson for alvor går i gang!