April 30, 2024

Sådan gør I jeres SEO-strategi klar til Black Friday

Efteråret er en vigtig sæson for e-handel med begivenheder som Black Friday, der indleder den travleste shoppingperiode og julesæsonen. Dette er en konkurrencepræget tid, hvor forberedelse, herunder SEO, er essentiel for at maksimere udbyttet. Det er altid optimalt at starte SEO-indsatser tidligt, men selv på kort sigt kan visse SEO-tiltag implementeres. Vi tilbyder her nøglestrategier for at optimere din tilstedeværelse til både kort- og langsigtet succes.

Kortsigtet Black Friday SEO

Er I kommet for sent i gang med planlægningen af Black Friday, er det svært at få opbygget effektive landingssider, som rangerer godt under den konkurrenceprægede periode. Dog er der stadig SEO-værdi at hente, som kan medvirke til at optimere trafikken på den korte bane. 

1. Undersøg sidste års Black Friday-tendenser og genbrug relevant data

Sørg for at kigge ind i sidste års data, såfremt I også havde fokus på Black Friday. Dette kan fx inkludere data om tidligere kampagner, produkter og specifikke produktkategorier, der har opnået gode eller mindre gode resultater. 

Hav ligeledes fokus på, hvor efterspørgslen var høj, samt undersøg hvilke søgetermer, kunderne tidligere har fundet jeres website på i forhold til organiske klik. 

Benyt denne viden til at optimere indholdet på siderne ved at implementere de søgetermer, som performede godt på jeres undersider sidste år. Dette kan være med til at øge sandsynligheden for, at de performer endnu bedre i år. 

2. Optimer jeres titles og metabeskrivelser

For at øge klikfrekvensen på de mest succesrige kategorisider kan I med fordel integrere Black Friday og udvalgte rabatter i jeres titles eller metabeskrivelser for at tiltrække forbrugernes opmærksomhed på jeres tilbud.

Et eksempel kunne blandt andet lyde:

“Bloomingville lamper | 25% RABAT BLACK FRIDAY | Gratis levering”

Frem for:

“Bloomingville lamper | Dansk design i høj kvalitet | Gratis levering”  

Vær dog opmærksom på at bevare jeres primære søgetermer i title, så I ikke risikerer at forringe jeres nuværende placering ved at udelukke søgeord med god rangering. 

Udfør justeringerne af jeres titles og metabeskrivelser mindst to uger før Black Friday for at give Google tilstrækkelig tid til at indeksere og opdatere dem korrekt. Vær samtidig opmærksom på at vende tilbage til jeres oprindelige titles og metabeskrivelser efter Black Friday for at opretholde den kontinuerlige kvalitet af jeres søgeresultater.

3. Overvej affiliate marketing

Affiliatesiderne fylder utrolig meget på Black Friday, og derfor bør I overveje om det ville give mening at tænke ind i jeres marketingmix. Disse sider har ofte en stærk tilstedeværelse blandt de mest eftertragtede Black Friday-søgninger, hvorfor det er værd at overveje deres indflydelse i forbindelse med jeres SEO-strategi.

Det er tilmed en måde at udnytte det arbejde, som tilknyttede partnere har udført, for at forbedre ens egen synlighed og trafik uden at skulle gennemføre SEO-optimering fra bunden.

Vi har i nedenstående listet nogle fordele og ulemper, I bør tage i betragtning, når I overvejer at inkludere affiliate marketing i jeres Black Friday-marketingstrategi:

Fordele

  • 100% kommissionsbaseret: På mindre affiliate sider er indtjeningen udelukkende baseret på kommissioner, hvilket minimerer økonomisk risiko, da der kun betales når der genereres salg.

  • Udnyt affiliates “SEO vind”: Gennem brug af affiliate marketing kan I drage fordel af det SEO-arbejde, de har investeret over tid.

  • Ranker på “niche søgninger”: Opnå en høj placering i søgeresultaterne for søgeforespørgsler, der er meget specifikke eller relateret til en niche.

  • Kun trafik fra transaktionelle keywords: Besøgende kommer til affiliatesiden med en hensigt om at foretage et køb baseret på de transaktionelle søgeord.  

  • Brugere er “ready to buy”: Besøgende fra affiliate marketing er ofte i købsøjeblikket, hvorfor deres intention ofte tilskynder til salg. 

Ulemper

  • “Pay to play” på de store sites: Større affiliateplatforme kan kræve betydelige gebyrer og omkostninger, hvilket kan begrænse indtjeningen.

  • Ikke en magic bullet: Selvom affiliate marketing kan være effektivt, er det ikke en garanti for succes. For at trække trafik og konverteringer kræver det stadig konkurrencedygtige priser og attraktive tilbud. 

  • 0% brand loyalitet overfor shop: Affiliatekunder har ofte ingen loyale tilknytninger til den butik eller virksomhed, de handler med. Det er primært drevet af tilbud og priser. 
  • Over attribuering: Affiliate Netværk kan ofte være aggressive, når det kommer til attribuering for salg. Det er ærgerligt at betale kommission, hvis salget egentlig sker gennem Google Ads. Det kræver, at man har styr på sin tracking for at undgå dette. 

Når en affiliatepublisher dirigerer trafik til jeres website, åbner det op for flere muligheder. I kan blandt andet inkludere besøgende i specifikke segmenter og indsamle kontaktoplysninger til senere marketingaktiviteter på forskellige kanaler som e-mail, Facebook eller Google Ads. På den måde har I mulighed for at få mest muligt ud af trafikken på jeres website, hvilket også er demonstreret i nedenstående billede:

Langsigtet Black Friday SEO

Selvom den langsigtede strategi til SEO-initiativer til Black Friday på nuværende tidspunkt ikke er så aktuel for dette års begivenhed, kan den stadig være nyttig til år, hvilket vil styrke jeres position yderligere.

1. Opret en landingsside (URL) tidligt 

Opret jeres Black Friday-landingsside så tidligt som muligt. Jo tidligere I får oprettet siden, desto bedre betingelser giver I Google for at indeksere URL'en. En Black Friday-landingsside sikrer, at besøgende straks er opmærksom på de særlige tilbud, rabatter og kampagner, I tilbyder.

2. Korrekte interne links

Start gerne linkbuilding-processen uger før begivenheden, og sørg ligeledes for at have interne links til jeres Black Friday-landingsside. Link f.eks. til jeres Black Friday-side fra forsiden, navigationsmenuen, footeren, HTML-sitemaps og andre relevante steder. 

3. Genbrug URL’er

Undgå at slette jeres Black Friday URL’er, så I har mulighed for at genbruge dem hvert år. På den måde undgår jeres Black Friday-side at skulle indekseres og rangeres på ny i Google.

Brug derfor en URL-struktur, der kan genbruges som f.eks. /udsalg/black-friday frem for /udsalg/2024/black-friday. Genbrug af samme URL er med til at styrke jeres sides autoritet over tid, hvilket forbedrer jeres chancer for at rangere højere i søgeresultaterne for hvert år der går. 

4. Brug relevante billeder af ordentlig kvalitet

Et iøjnefaldende bannerbillede er afgørende for at tiltrække opmærksomhed, hvorfor I med fordel bør gøre brug af dette i forbindelse med Black Friday. Sørg for, at billedet er opdateret med det aktuelle årstal og dato i takt med relevante ALT-tags for bedre synlighed. 

5. Benyt Struktureret Data (Schema Markup)

Implementering af struktureret data, såsom Product Markup, er ideelt til Black Friday, så man kan vise før og efter priser. Dette bidrager til at forbedre Googles forståelse af jeres sides indhold og kan føre til mere informative søgeresultater med tilføjede oplysninger som før og nupris, anmeldelser, og mere.  

6. Skab en struktureret Black Friday-side

Jeres Black Friday-landingsside skal være let at navigere i. I kan enten have en enkelt side, der dækker hele begivenheden, eller opdele den i flere sider, der fokuserer på specifikke kategorier eller produkter.

Såfremt I tilføjer kategorisider, er det essentielt at oprette specifikke URL’er, som linkes til via Black Friday-landingssiden. 

7. Produktplacering

Sørg for, at alle jeres tilbud og produkter er synlige på hovedsiden samt på specifikke Black Friday-undersider. Dette hjælper med at lede kunderne til det, de søger, og forbedrer jeres konverteringsrate.

8. Indsamling af leads og subscribers til nyhedsbrev 

Overvej at bruge Black Friday som en mulighed for at opbygge jeres kundeliste. Indsaml e-mailadresser ved at tilbyde teasers om, hvad der kommer på tilbud, hvornår (eventuelle pre-access), og hvor store besparelserne vil være.  

9. Hold jeres indhold opdateret

Black Friday-siden bør altid have opdateret indhold op til eventet. Sørg derfor at få produceret Black Friday-content i god tid, så processen for opbygning af siderne kan ske hurtigst muligt. 

Producer relevant indhold, som engagerer jeres målgruppe og samtidig tager udgangspunkt i jeres søgeordsanalyse relateret til Black Week/Friday med relevans for jeres webshop. Gør ligeledes rabatten på produkterne synlige og vis før/efter priser, så folk kan se, hvor meget de kan spare. 

Så snart udsalget er slut, bør indholdet ændres. Eksempel: “Tak for i år, vi ses til Black Week 2025”. Dette spiller ind i Googles “freshness” signaler. 

Kom i gang med SEO-forberedelserne til Black Friday

Med den øgede konkurrence og stigende forventninger til denne vigtige begivenhed er det afgørende at handle tidligt for at sikre, at jeres webshop skiller sig ud og når sit fulde potentiale. Men selvom begivenheden er lige rundt om hjørnet, er der stadig værdi at hente.

Ved at oprette jeres Black Friday-landingsside i god tid, optimere jeres interne links, genbruge URL-strukturer og levere relevant og engagerende indhold, kan I øge jeres chancer for at tiltrække opmærksomhed, øge konverteringer og forbedre jeres placering i søgeresultaterne.

Jo tidligere I starter, desto bedre forberedt vil I være til at maksimere jeres resultater under Black Friday og hele juleshoppingsæsonen. 

SEO er ikke noget, der sker øjeblikkeligt. Der ses en tendens til, at forbrugerne søger tidligere efter det, de ønsker. En tidlig start på SEO-optimering bliver derfor mere og mere afgørende for at imødekomme deres behov og forblive konkurrencedygtig på markedet. Derfor er det ikke kun afgørende at være forberedt til Black Friday, men også Black Week og Month, som oplever stigende popularitet. 

Så kom i gang med jeres SEO-tiltag til årets vigtigste højtider og chancerne for at skabe et solidt fundament for en succesfuld Black Friday.